NY SÆSON starter i aften -med masser af nye vinkler

3. maj blev jeg mor!

img_1568Der er sket lidt siden sidst!

Der er gået noget tid siden jeg har lavet indlæg- simpelthen fordi, jeg blev mor til den smukkeste lille pige den 3. maj.

Hun kom til termin, meget punktligt, og fødslen gik rigtig godt (og hurtigt). Jeg ankom på Riget kl 00.30, og kl 02.16 var baby født.

Så dagene flyver nu afsted og vi nyder barselslivet.

Jeg arbejdede helt frem til jeg fødte, faktisk sad jeg i møde, da veerne så småt gik i gang tidligt på aftenen.  Mange har spurgt, hvordan jeg kunne holde til både at operere, se patienter og holde diverse møder så tæt på fødslen.

Alle graviditeter er forskellige, men min var særdeles nem. Det betød, at jeg hverken var plaget af kvalme, ondt i ryggen eller vand i benene. Jeg syntes det var dejligt at være gravid.

Mit bedste trick til en god graviditet var at stole på kroppens signaler. I forhold til træning kan man fortsætte med meget af det, som man plejer, bare justeret i forhold til graviditetsuge (des senere i graviditeten, des lavere belastning). Dvs jeg styrketrænede også helt op til termin.

Jeg mødte et hav af skrøner undervejs, og jeg fandt ud af, hvor mange fuldstændig skøre vandrerhistorier, der går om det at være gravid.

F.eks at man ikke må styrketræne, at man ikke må løfte ting over hovedet, og at man skal spise ekstra meget mad.

Hvad jeg selv gjorde fra start til slut (min sidste træning var den 1. maj)

  • Styrketrænede 1 gang om ugen (hos Philip Munk (Rebelsports)
  • Gik til yoga 2 gange om ugen (i Hamsayoga i Klerkegade i Kbh)
  • Gik til reformer/pilates 1 gang om ugen (i PowerHouseCph på Dampfærgevej)
  • Spiste normalt hvad jeg plejede (og tog 8 kilo på i alt)
  • Arbejdede fuldtid hele vejen
  • Sov 8 timer hver nat

Jeg er overbevist om, at min træning var medvirkende til, at min fødsel gik let. Kan kun anbefale, at træne, hvis man ellers kan. det gav mig styrke til at føde, og en lethed bagefter over ikke at være totalt udmattet. Som professor og muskelforsker Bente Klarlund fra Rigshospitalet har udtalt “Jeg er slet ikke nervøs for gravide, der træner, jeg er mere nervøs for gravide, der IKKE træner”.

God træning, om du er gravid eller ej 🙂

Dr. Sperling

 

   

1 kommentar

  • Anna

    Stort og hjerteligt TILLYKKE med din smukke, fine datter:)

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

NY SÆSON starter i aften -med masser af nye vinkler